Oltář sv. Anny mohou lidé obdivovat v kostele narození Panny Marie na zámku Kratochvíle. | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

Kratochvíle přijde o vzácný oltář. Vrátí se na zámek do Krumlova

  • 1
Ještě letos přijde letohrádek Kratochvíle na Prachaticku o jednu ze svých cenností. Po sedmnácti letech se budou muset pracovníci zámku i jeho návštěvníci rozloučit s oltářem sv. Anny od umělce, který je označován jako monogramista IP.

Oltář je zapsaný v kmenovém mobiliáři Rožmberské kaple na zámku v Českém Krumlově a na Kratochvíli byl pouze zapůjčený. Kaple je nyní nově restaurovaná, a oltář tak nově budou moci turisté obdivovat právě tam.

Pro památku u Netolic je to ztráta. „První zmínka o oltáři pochází z roku 1823, kdy byl odvezený z Kratochvíle na Červený Dvůr. Není jasné, jak dlouho předtím na zámku byl, ani jak se sem dostal,“ říká kastelán zámku Kratochvíle Vojtěch Troup a připomíná, že za dobu své existence zažil oltář celou řadu peripetií.

V kapli na Červeném Dvoře přečkal všechny nepříznivé dějinné události včetně druhé světové války. Do Českého Krumlova se dostal v roce 1949 z rozhodnutí tehdejší Národní kulturní komise a o několik let později byl zapsán do kmenového mobiliáře takzvané Rožmberské kaple.

Monogramista IP

Mistr vycházející z podunajské školy, jehož nejvýznamnější díla se dochovala v Čechách. Patří k nim oltář svaté Anny, velká dvoudílná skříň v jindřichohradeckém zámku, votivní oltář zlíchovský a oltář Jana Křtitele v Týnském kostele. Práce z Čech bývají kladeny přibližně mezi roky 1520 až 1525. Jeho jméno je odvozeno od jím zhotoveného gotického Zlíchovského votivního oltáře, který je podepsán kapitálkami IP. Byl představitelem podunajské pozdně gotické plastiky.

O čtyřicet let později, v roce 1997, když se konečně kaple na Kratochvíli dočkala své rekonstrukce, požádal Troup o zapůjčení oltáře. Právě i kvůli tomu, že oltář už v 19. století kapli zdobil.

Monogramista IP patří podle Troupa svou kvalitou práce k nejlepším řezbářům renesance u nás, jeho díla jsou velice ceněná. Na území Čech je možné spatřit tři jeho práce: Zlíchovský retábl, který je v majetku Národní galerie, oltář sv. Jana Křtitele, který je umístěný v Týnském chrámu v Praze, a oltář sv. Anny, který stále ještě zdobí kostel Narození Panny Marie na Kratochvíli a je zde také liturgicky využívaný.

„Stal se duchovním centrem, cílem poutníků, uzavírají se před ním manželství. Byl tady sedmnáct let a právě v tom vidím jeden z problémů. Na Kratochvíli vznikla za tu dobu farní obec, mše jsou tu pravidelně a není divu, že i těmto lidem vrostl oltář do srdcí,“ konstatoval Troup. Těší ho však fakt, že oltář získá důstojnou náhradu.

Monogramista IP patří svou kvalitou práce k nejlepším řezbářům renesance u nás, jeho díla jsou velice ceněná.

Oltář sv. Anny se na konci turistické sezony přesune z Kratochvíle na zámek v Českém Krumlově.

 Výpůjčka v letošním roce skončí a na konci sezony se oltář přestěhuje do Českého Krumlova. Ředitel územní památkové správy Národního památkového ústavu v Českých Budějovicích Petr Pavelec ujistil, že prázdná kaple na Kratochvíli rozhodně nezůstane.

„Národní památkový ústav prostřednictvím Ministerstva kultury zakoupil malovaný triptych na dubovém dřevě Klanění tří králů, který bude na Kratochvíli dlouhodobě zapůjčený,“ řekl Pavelec. Triptych pochází z antverpských dílen, kde vznikl v roce 1526. Je o dva roky mladší než oltář sv. Anny, který vznikl v roce 1524.

Dílo monogramisty IP se tak stane součástí prohlídkové trasy v památce zapsané na seznamu UNESCO. „Nesmíme zapomínat na to, že Rožmberská kaple je velmi ceněnou stavbou, která pravděpodobně sloužila k soukromým liturgickým obřadům rodu Rožmberků, takže ji můžeme vnímat jako analogii například ke kapli sv. Kateřiny na Karlštejně. Navíc jsou i chvíle, kdy přijedou zahraniční turisté, kteří chtějí v Českém Krumlově obdivovat přímo dílo monogramisty IP, protože vědí, že je součástí tamního mobiliáře. Teď tu možnost dostanou,“ vysvětlil Pavelec.